Presentación

Hola!
Soy Vanesa Villaplana, tengo 19 años y vivo en Barcelona.
Esta es la primera vez que hago un blog, pero me parece un trabajo fácil e interesante, ya que me permitirá expresar mis opiniones acerca de temas sobre los cuales pueda estar interesada. Además podré compartir estas opiniones y noticias con otros compañeros, y de la misma forma ellos podran hacerlo conmigo.
Finalmente considero que gracias a la creación de este blog, la asignatura será más amena.

miércoles, 18 de febrero de 2009

El saber sobre l'educació

La pedagogia com a ciència busca certeses universals, és a dir busca la veritat per a fer prediccions. Per tant la pedagogia és científica i el seu objecte d'estudi és l'educació.
Com podem captar aquest objecte d'estudi?
- observant la realitat educativa (pedagogies experimentalistes)
- reflexió (pedagogies reflexives)
El fet de que sigui ciència requereix que ha d'estar organitzada i ha de tenir una disciplina científica.
D'altra banda la pedagogia com a tecnologia busca millorar la vida, creant eines per a aquesta millora. En tecnologia hi ha un component artístic, que ofereix altres solucions, aspecte que no trobem en el punt científic.
En el camp de la pedagogia hi ha molta ètica i estètica, però no hi ha gaires certeses.

Teoria: són tots aquells conceptes sobre temes educatius , discursos (explicacions), narratives (tradicions que van donant solucions). Per tant la teoria és un intent d'una explicació i una predicció, és a dir explicar perquè el món funciona com funciona.
L'excés de teoria pot provocar una pèrdua de noció de la realitat i l'excés de pràctica et pot portar a desconèixer les conseqüències del que fas.

Teoria de l'educació: concepte

"Podem, llavors, fer una distinció entre teories explicatives i teories pràctiques. La seva tasca és fer descobriments , malgrat que l'educació sigui principalment una tasca pràctica".
"Aquesta distinció és important, perquè pot argumentar-se que a la mateixa vegada que una teoria cientifica és bàsicament descriptiva i explicativa, una teoria educativa no es dedica a explicar com és el món. Més ben dit la seva funció principal és guiar la pràctica educativa, és adir la seva funció és principalment prescriptiva o recomanatoria".
"La diferència es pot establir simplement dient que a la vegada que una teoria científica pretengui dir-nos que succeeix, una teoria de l'educació, el mateix que les teories de la moral, la medicina o la política, pretén dir-nos que tenim que fer".
"Això no vol dir que una teoria de l'educació es pugui utilitzar, en algunes circumstàncies, per a explicar el que succeeix, però l'educació és principalment pràctica en quant a la seva funció, i la teoria de l'educació és principalment pràctica".

Teoria de l'educació: cronologia
La pedagogia com un tot (principis del XIX)
-cos únic de coneixements sobre l'educació (Herbart).
· teoria i pràctica indissolubles.
Divisions internes de la pedagogia
- separació entre teoria i pràctica (finals del XIX)
· la didàctica i les metodologies com a focus d'atenció; es relega a la teoria o "pensament pedagògic".
-separació entre experimentalistes i racionalistes (principis del XX)
· el racionalisme és acientífic, no té fonaments metodològics
· l'experimentalisme no amplia el coneixement, el corrobora
-disgregació temàtica (mitjan-finals XX): ciències de l'educació
· diversificació ciències socials: psicologia, filosofia, sociologia, economia...
·ampliació del fenomen educatiu; complementarietat: interès des d'altres disciplines: medicina, arquitectura, ergonomia...
-teoria de l'educació com a disciplina
·perspectiva germànica
· perspectiva angloamericana



domingo, 15 de febrero de 2009

Un colegio concertado de Salamanca pasa a separar a niños y niñas

El día 12/02/2009 EL PAIS publicó una noticia, la cual decía que el colegio católico Montessori de Salamanca quería que los niños y las niñas recibieran las clases por separados, es decir que el colegio dejara de ser mixto. Uno de los profesores justificó este cambio dando razones pedagógicas como por ejemplo que los niños obtenían notas más bajas que las niñas y que p0r tanto al separarlos se pretendía trabajar sus puntos más débiles por separado.
La Consejería de Educación por su parte considera que esto es legal, pero que se les puede negar las subvenciones por ello.
Yo, por mi parte, considero que el hecho de separar a niños y niñas no es la medida más apropiada para mejorar el nivel de los niños, como en este caso decía el profesor del colegio. Creo que la escuela mixta es una de las mejores ideas que se fomentó en la educación, ya que así los niños y las niñas pueden ayudarse entre ellos y también da posibilidad a que se relacionen desde pequeños.
A mi parecer, separarlos ahora, sería un paso hacía atrás, ya que con esto solo provocaran problemas debido a que los niños y las niñas de hoy en día viven en una sociedad que ha evolucionado mucho y en la que estan acostumbrados a recibir una educación conjunta e igual para ambos sexos. Por tanto, creo que separarlos sería un atraso para la sociedad.
Finalmente decir que estoy de acuerdo con la decisión que han tomado muchos padres de no matricular a sus hijos en este colegio debido a que no estan de acuerdo con la idea y porque se dice que la mayoría de estos colegios que no son mixtos estan vinulados al Opus Dei.