Per una banda pel que respecte a la perspectiva germànica, trobem a un psicòleg d'origen alemà anomenat Herbart, el qual va ser el fundador de la pedagogia moderna, és a dir la pedagogia científica. Ell es preguntava: "Per què hem d'educar?" Segons l'ètica eduquem per buscar finalitats, per assimilar l'aprenentatge del bé o del mal. Segons la pedagogia és la manera de definir els mitjans.
Independenment d'això el que està clar és que l'aprenentatge ha de ser universal.
Podem trobar 2 axiomes de l'aprenentatge:
- L'ensenyament va per danvant de l'aprenentatge.
- L'aprenentatge té uns pasos que s'han de seguir, per tant l'ensenyament també els ha de seguir. Hi ha de haver sistematització i sobretot, l'aprenentatge ha de tenir un principi d'aplicabilitat.
Quins nivells té la teoria de l'educació?
Es poden trobar tres nivells de treball:
- Nivell històric: com ha estat l'educació i com hem pensat que ha sigut la història?
- Nivell descriptiu: ens ajuda a analitzar temàtiques i situacions actuals.
- Nivell prospectiu/normatiu: què ha de ser l'educació? (normatives, ideologies...)
- Perfectibilitat als educants: la persona humana és perfectible, és a dir pot millorar i aspirar a la perfecció.
- Millora de les condicions en que es produeixen les situacions educatives. Ex: tothom pot arribar a ser mestre?
- Coherència i legitimitat de les finalitats o valors en l'educació: qui estableix la legitimitat en els valors de l'educació? qui s'encarrega de marcar-ho?
- Quines dificultats tenim per a fer educació?
- Metodològica: com hem de pensar?
- Problemes conceptuals: perquè costa tant pensar sobre l'educació?, quina és la influència de la política?, venim d'un model del coneixement que s'ha anomena relativització, on tothom opina sobre tot.
No hay comentarios:
Publicar un comentario